Somlyai Zoltán

Somlyai Zoltán: Nagy versenyelőnynek tartom Budapest élménygazdagságát

Interjúsorozatunkban a Magyar Turisztikai Szövetség kurátorai válaszolnak kérdéseinkre. Válaszaikból, reményeink szerint, kirajzolódik, hogy mit várhat a turisztikai szakma a „szövetségek szövetségének” megalakulásától, a legnagyobb befolyással bíró szakemberek összefogásától.

Ezúttal Somlyai Zoltán, a Pollux Hotels Zrt. vezérigazgatója válaszol.

Mit vár 2018-ban a saját szakterületén?

A trendek alapján – amennyiben itthon vagy a világ más részein nem történik valamilyen negatív, turizmust befolyásoló esemény – szerintem marad a fejlődés jelenlegi üteme. Az újonnan piacra lépő szállodák a következő évek eredményére lesznek befolyással, amikor sajnos már versenyelőnyben lesznek azokkal a hotelekkel szemben, amelyek továbbra sem hajtják végre az elmaradt felújításokat.

Hogyan alakulhat Magyarország turizmusa 2022-ig?

A fentebb említett fejlődési ütem a kereslet és a kínálat kapcsolatán múlik majd. A legnagyobb kihívás a kereslet generálásában rejlik. Nemzetközi szinten a Budapest által generált lehetőségeket kell intenzíven kezelni, ebben komoly szerepe lehet egy nagy befogadóképességű konferencia-központnak. A corporate piac bővüléséhez nemzetközi cégek budapesti jelenlétét kell támogatni. A belföldi turizmus fejlődését a szabadon elkölthető jövedelmek növekedése garantálja, amihez szerintem hozzáfejlődik majd a minőség iránti igény. Amennyiben a vidéki szolgáltatások színvonala megfelelően emelkedik, az eddig külföldre utazók jelentős része Magyarországon maradhat, akár évente többször pár napot eltöltve a hazai szálláshelyeken.

Melyek lehetnek a magyar turizmus számára a legnagyobb kihívások, és mik lehetnek a legfontosabb versenyelőnyeink?

Budapesten a legnagyobb kihívás, ha a piac beárazza a várost. Nemzetközi összehasonlításban elérhetjük azt az állapotot, hogy a potenciális vevők ár-érték alapján hozott döntéssel más desztinációt választanak. Ebben szerepet játszik a jelenleg alkalmazott magas szálláshelyi áfa. Egy konferencia-központ által generált pluszkereslet viszont segíthetne abban, hogy az átlagár az elkövetkezendő években folyamatosan nőjön. A városba hozott rendezvények – ez igaz a vidéki piacokra is – szintén fenntarthatják az átlagár jövőbeni növekedését. Nem szabad azonban elfelejtenünk, hogy a folyamatos bérfejlesztések felemésztik az átlagár-növekedéssel generált profitszintet.

A magam részéről olyan termékfejlesztésekben látom a jövőt, amelyekkel meg tudjuk magunkat különböztetni a piacon. Ezenkívül meg kellene alkotni egy, a turizmus frekventált területeinek, épületeinek rendben tartására vonatkozó törvényt.

A jelenleg még a fővárosra koncentrált turizmus nagy versenyelőnyének tartom azt az összetett élménygazdagságot, amit Budapest jelent. A marketingkommunikációban ezt kellene intenzíven megjeleníteni.

Mit vár a Magyar Turisztikai Szövetség színre lépésétől?

Úgy gondolom, hogy egy olyan platform jött létre, ahol a szakma képviselői széles körű támogatást tudnak nyújtani a döntéshozóknak. Különösen fontosnak tartom a gyors reagálást a piac változásaira, a Szövetség tevékenysége ezt is elősegítheti. Mindezek mellett felvállalunk olyan szerepeket – például oktatási tematikák előkészítése –, amelyek a jövőbeni fejlődésnek, illetve fejlesztéseknek az alapkövei lehetnek.