„Csak a lábnyomaimat hagyom hátra!”

CheckINN Green 1. rész

A CheckINN Green pályázatot a társadalmilag felelősen gondolkodó és cselekvő turisztikai vállalkozások és szervezetek számára hívta életre a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány és a Magyar Turisztikai Ügynökség. A széles körű hazai jó gyakorlatokat cikksorozatban mutatjuk be.

Az idei év sok tekintetben más volt, mint a többi. A koronavírus-világjárvány alatt különösen felértékelődött a zöldturizmus, a zöldszemlélet és az aktív turizmus iránti igény.

Ha azt mondjuk, hátizsákos turizmus, az emberek többségének saját maga jut eszébe, ahogy térdig húzott frottírzokniban és fülmelegítős sapkában kaptat a domboldalon egy, az imént talált sétabotnak csúfolt faágra támaszkodva, várva a valahová megérkezés édes és fárasztó dicsőségét, miközben a hátán gondosan befóliázott parizeres zsömlék pihennek a gyerek régi iskolatáskájában. Számos utazásszervező igyekszik leszámolni ezzel a mítosszal, vannak azonban olyanok, akik ennél is többet tűztek a zászlójukra, mégpedig azt, hogy a hátizsákos turizmus a fentiektől eltérő, csodálatos élményét fenntartható és környezettudatos formában nyújtják át az embereknek. Sorozatunk első részében három olyan vállalkozást mutatunk be, amelyek nemcsak hazánkat és a világot vették nyakukba, de a fenntarthatóság eszméjét is. A Qalandar, a Humtour és a Dreamland Cycling forradalmasítják a túrázás élményét.

Qalandar: „Csak a lábnyomaimat hagyom hátra!”

Az átlagturista komfortzónáján kívül eső élmények – Fotó: Qalandar

Qalandar élménytúráival olyan ablakot nyit a világra, amelyet a hagyományos turistáskodás zárva tart a hétköznapi emberek előtt, és szinte csak a hollywoodi filmek vásznain tárul elénk. Olyan helyek, élmények érhetők el, amelyek kívül esnek a legtöbb utazási iroda kínálatán és kívül esnek a turisták komfortzónáján is, ellenben a legélménygazdagabb módját nyújtják a világlátásnak. Hitvallásuk szerint az útjaikon részt vevők nem turisták, hanem igazi utazók. A CheckINN Green versenyről a tavalyi győztes Békatutaj utazási irodától értesültek, és – mint elmondták – nem is volt kérdés, hogy pályáznak.

Útjaik károsanyag-kibocsátását nem csupán mérik, de folyamatosan csökkentik, erről pedig tájékoztatják az utazókat is, akiknek minden induláskor rendelkezésre bocsátanak egy elvárt magatartásformákat tartalmazó összefoglalót, amelyben többek között a nyersanyagokkal és a vízzel való takarékoskodást, az idegen kultúrák tiszteletben tartását, a szelektív hulladékgyűjtést, a természeti területek védelmét és a klímatudatosság fontosságát hangsúlyozzák. A túrák végén visszajelző kérdőívet gyűjtenek, amelyben a fenntarthatósági teljesítményüket is értékelhetik, és további ötleteket fogalmazhatnak meg, hogy ezáltal folyamatosan fejlődhessenek. Indulásuktól kezdve fő céljuk, hogy a velük utazók a meglátogatott területet első kézből, valójában ismerjék meg, ne sokcsillagos szállodák medencéiből, légkondis turistabuszokból vagy hamis gulyást felszolgáló éttermekből. Így az élménytúráik során eddig is igyekeztek a helyiek által nyújtott szolgáltatásokat választani a multinacionális vállalatokkal szemben, valamint minimalizálni a túrák ökológiai lábnyomát.

A kis létszámú, de annál összetartóbb csapatukból, azaz egymásból merítenek erőt, és talán hihetetlen, de a válság ellenére is több mint 40 útjuk elérhető 2021-re.

Humtour: humánus turizmus

Megismertetik az utazókat a helyi hagyományokkal – Fotó: Humtour

Humtour (=humanitárius turizmus) társadalmi vállalkozásként vidéki turisztikai programokat szervez, amelyek a különleges helyi hagyományokat és a vadvilágot mutatják be, gasztronómiai kalandokra csábítják az utazót. A turisztikai eseményeket az interakcióra, a játékosságra és a felfedezés örömére alapozzák a nyugodt vidéki kikapcsolódás mellett.

Céljuk megőrizni a hagyományokat, felhívni a figyelmet természeti értékeink fontosságára és ezáltal nagyobb tudatosságra is nevelni vendégeiket. A résztvevők helyi ételeket kóstolhatnak, részt vehetnek kézműves és a vidéki életet bemutató programokban, felfedezhetik a környező természetet. Ez adja az élmények valódiságát, kézzelfoghatóságát, és ez által marad örök emlék is egyben. A CheckINN Green pályázatról a Turizmus.com Bulletin hírlevélből hallottak először, és elmondásuk szerint úgy érezték, sok szempontból megfelelnek a kiírásnak.

A visszajelzésekből és a helyiekkel való közös munkából nyernek ihletet és inspirációt. Szerintük az üzlet és a fenntarthatóság nem összeférhetetlen, és nem egy romantikus elképzelés, hanem a valóság. Programjaikat a helyi közösségek részvételével és igényeivel összhangban igyekeznek kidolgozni, és bíznak abban, hogy tevékenységük a helyi gazdaság élénküléséhez vezet, ami a vidéki térségek fejlődésének és a helyi hagyományok fennmaradásának kulcsa. Lehetővé teszik, hogy a kirándulni vágyók olyan tevékenységeket ismerjenek meg, amelyek valamely gazdasági-kulturális érték fenntartásáért vállalnak felelősséget. Szerveznek látogatást gyapjúfeldolgozó üzembe, kovácsműhelybe, üvegfújó manufaktúrába, sajt- és csokoládékészítő, kenyérdagasztó workshopokat, lovaskocsizást, méhészeti workshopot, kosárfonást, kerámiázást.

Dreamland Cycling: e-bike túrák minden korosztálynak

Kizárólag elektromos kerékpárokkal szerveznek túrákat – Fotó: Dreamland Cycling

Dreamland Cycling Magyarország első olyan kerékpáros utazási irodája, amely kizárólag elektromos kerékpárokkal szervez túrákat az ország legszebb tájain, így Budapesten, a Balaton körül, a Duna mentén vagy akár az Északi-középhegységben. 2018-ban, vállalkozásuk megalapításakor a legfőbb stratégiai céljuk egy olyan szolgáltatási portfólió kialakítása volt, amely az óvodás korú gyermekektől a nyugdíjas korú ügyfelekig minden korosztály számára vonzó lehetőséget kínál a kerékpáros turizmus, rekreáció és képzés területén.

A fenntarthatóság jegyében a bringázás mellett tették le a voksukat. Ezért hozták létre 2018-ban az OviBringa Programot, amelynek keretében óvodás korú gyerekeket tanítanak bringázni. A céljuk, hogy minél több gyermeket készítsenek fel arra, hogy az életük során a lehető leggyakrabban válasszák majd a biciklit, legyen szó hétköznapi közlekedésről, sportról vagy túrázásról. Az ő eszközük tehát az aktív szemléletformálás, elsősorban ezzel próbálják fenntarthatóbbá tenni a vállalkozásukat. Cégük ezzel a színes portfólióval igyekszik hozzájárulni ahhoz, hogy hazánkban minél többen válasszák a zöldturizmus szolgáltatásait, ezáltal jelentős mértékben csökkentve az ágazat ökológiai lábnyomát. A Turizmus.com-on megjelent cikkből értesültek a lehetőségről, és miután időről időre szeretik magukat megmutatni és megmérettetni a közvetlen szakmai hálózatukon kívül is, éltek is vele.

A mindennapos mozgás öröme ad nekik erőt és kitartást, persze nem utolsó motivációs szempont az sem, hogy a vállalkozás fenntarthatóságához profitot kell termelniük. Szerintük a változástól és a megújulástól nem szabad félni, azok mindig lehetőséget hordoznak. A rendkívül nehéz év után a vállalkozásoknak minden eddiginél nagyobb szükségük van rá, hogy innovatív, zöld és hosszú távon fenntartható megoldásokat keressenek.